Menu
برای اولین بار انجام شد؛ سه عضو شورای شهر تهران پشت خط تلفن 1888
اخبار مرکز 1398/5/9 93 print

image

در جلسه ارتباط مستقیم سامانه 1888 رؤسای کمیسون های معماری و شهرسازی، عمران، حمل و نقل ترافیک و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به درخواست 470 شهروند رسیدگی کردند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و تبلیغات 1888؛ در اولین جلسه ارتباط مستقیم با حضور سه عضو شورای اسلامی شهر تهران ، رئیس سازمان بازرسی شهرداری و مشاور و رئیس دفتر بازرسی در روز دوشنبه هفتم مرداد، 470 تماس پاسخ داده شد که از مجموع تماس ها موضوعات ساخت و ساز غیر مجاز، تغییر کاربری، انتقاد از کم و کیف برگزاری انتخابات شورایاری ها و نظافت سطح شهر به ترتیب بیشترین موضوعات شهروندان را به خود اختصاص داد.

بیشترین گلایه مردم از عدم برقراری عدالت در حوزه شهرسازی و معماری است

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملیاتی شدن طرح تفصیلی در سال 91 اظهار داشت: بعد از ابلاغ این طرح مقرر شد تا حقوق شهروندان در سامانه طرح تفصیلی مشخص باشد و مجموعه تصمیم گیران و تصمیم سازان، مبتنی بر این سند اقدام کنند تا امکان فساد،  رانت و تصمیمات سلیقه ای وجود نداشته باشد.
وی افزود : بیشترین شکایت مردم از شهرداری عدم برقراری عدالت در صدور پروانه ساخت و ساز در شهر تهران است و ایشان خواستار یکسان سازی امور در چارچوب قانون برای همه اقشار جامعه شد.
سالاری ابراز داشت : متاسفانه حجم بالای تماس ها در این جلسه و نارضایتی شهروندان از مسائل شهری به ویژه حوزه معماری و شهرسازی نشان می دهد که وضعیت این حوزه مناسب نیست و تصویب کنندگان و ابلاغ کنندگان طرح تفصیلی در تحقق اهداف خود خیلی موفق نبوده اند و اجرای مقررات شهرسازی و معماری در شهرداری تهران خوب عمل نمی شود که این برازنده شهرداری به عنوان نهادی که سابقه طولانی در اداره شهر دارد نیست.
عضو شورای شهر اضافه کرد: البته با رویکرد مدیریت شهری در دوره پنجم و به طور خاص کمیسیون شهرسازی و معماری ، میزان تخلفات در شورای معماری نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است و این نشان می دهد ما بایستی به عنوان نهاد ناظر در شورای شهر و کمیسوین های تخصصی در این زمینه ورود جدی داشته باشیم و به همین دلیل از شهرداری خواسته ایم تا به موجب مصوبات بررسی میزان تحقق پذیری مقررات شهرسازی و طرح تفصیلی اقدام کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بخش عمده نارضایتی ها را مربوط به تخلفات ساختمانی و بی عدالتی در ساخت  سازها ، وضعیت نگهداشت اعم از جمع آوری زباله و فضای سبز و تعریض گذر در محله های قدیمی مطرح کرد و ابراز داشت: تنها راه اساسی برای کاهش تخلفات ، نارضایتی ها و بی عدالتی ها این است که فضا را به سمت فضایی هوشمند و شفاف پیش ببریم و قوانین را به صورت مشخص و عملیاتی در سامانه شهرسازی و معماری بارگزاری کرده و از تصمیمات سلیقه ای هم جلوگیری کنیم .
مطالبات مردم از طریق 1888، نشان از اعتماد شهروندان به این سامانه است

سالاری در پایان یادآور شد : تعداد زیاد تماس ها ضمن آنکه نشان دهنده ایجاد مشکل و نامناسب بودن وضعیت است اما از سوی دیگر نشان از اعتماد مردم به سامانه 1888 سازمان بازرسی دارد و این مسئله  مسئولیت ما را نیز در شورای شهر افزایش می دهد و ما را موظف می کند که پاسخ این اعتماد را بدهیم و در راستای کاهش اعتراضات اقدامات کنیم.

هنر مدیریت شهری از بین بردن گلایه مندی های اولویت دار شهروندان است

مجید فراهانی رئیس کميته بودجه و نظارت مالي شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به مطالبات شهروندان در جلسه ارتباط مستقیم، تعداد بالای تماس ها را نگران کننده دانست و گفت : بیشتر تماس های شهروندان در مجموع مربوطه به حوزه های خدمات شهری، معماری و شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک بود که با توجه به این درخواست ها توانستیم از دغدغه های شهروندان آگاهی پیدا کنیم .
فراهانی با تاکید بر اینکه هنر مدیریت شهری تغییر و ریشه کن کردن گلایه مندی های اولویت دار شهروندان در سامانه های شهرداری تهران است اظهار امیدواری کرد تا به مرور زمان و با اصلاح فرآیندها در شورا و شهرداری نارضایتی ها و گلایه مندی های شهروندان کاهش یابد .
وی فراهم کردن فضا برای ارتباط مستقیم با شهروندان را قابل تقدیر دانست و افزود: نکته ی قابل تأمل در خصوص پیام های 1888، پیگیری و اطلاع رسانی نتایج پیام ها به منظور جلوگیری از خدشه دار شدن اعتماد عمومی است.
رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر  با بیان این مطلب که بیشترین مطالبه ی شهروندان تماس گیرنده با ایشان در حوزه خدمات شهری بوده ادامه داد: پیام های این سامانه می تواند به صورت پیشگیرانه عمل کرده و برای مدیران تصمیم سازی کند و شورای شهر تهران نیز در این بین باید با به روز رسانی قوانین ، مسیر را برای اجرای سریع و رفع کیفی معضلات عمومی فراهم کند.

افزایش حساسیت پیام ها برای مدیران شهری موجب تسریع حل مشکلات خواهد شد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک نیز طی سخنانی عنوان کرد: بسیاری از مشکلات مطروحه در سامانه 1888 حاکی از عدم پیگیری به موقع و کیفی مدیران شهری است که این نیازمند افزایش حساسیت پیام ها در بدنه مدیریت شهری است و یکی از راهکارهای ایجاد این حساسیت می تواند ابلاغ دستورالعمل های تاکیدی از سوی دفتر شهردار محترم تهران به مدیران ارشد و شهرداران مناطق درجهت حل مشکلات شهروندان باشد.
علیخانی تصریح کرد: دقت نظر و پیگیری برخی از شهروندان نشان می دهد که نمی توان در دنیای امروز موردی را از شهروندان پنهان کرد، در نتیجه باید در مجموعه مدیریت شهری کارها آنقدر کیفی صورت گیرد که در نهایت مردم به سامانه های نظارتی همچون 1888 متوسل نشوند.
وی با انتقاد از عدم دسترسی آسان برخی از مدیران شهری گفت : یکی از شهروندان در جلسه امروز از عدم پذیرش دیدار شهردار منطقه خود ابراز گلایه مندی کرد که علیرغم چندین بار پیگیری موفق نشده با شهردار ملاقات نماید، یک چنین رفتارهایی از مدیران شهری شایسته نیست و مدیران باید برای شهروندان قابل دسترس باشند.

























به این خبر امتیاز دهید.rating
  نظرات